torsdag 8 mars 2012

Skärpning SATS

SATS har tagit sig i kragen och bl a schysstat till sin hemsida, och renoverat omklädningsrummen i flera av sina lokaler (i alla fall i Stockholm). Nya maskiner och många roliga nya pass. Dessutom har det orange-svarta som är så synonymt med SATS börjat luckras upp och fått sällskap av bl a grått och rosa.

De som känner mig vet att just rosa är en av mina bästa färger, speciellt så där härligt, stark, intensiv rosa. I love it! Men, jag tycker inte det är okej att de nyrenoverade omklädningsrummen på SATS markerats med grått för killarna, och rosa för tjejerna. Dessutom har man förtydligat med att rita en streckgubbe på respektive ingång. Och givetvis bär tjejen-streckgubben nån typ av kjol. Hur som helst, 1935 ringde och ville ha tillbaka sina traditionella könsroller.

Jag undrar varför man tex inte använde sig av rött på den ena ingången, och rosa på den andra. Eller gult och rosa, eller grönt och blått. Osv osv. Och istället för en töntig streckgubbe med kjol (ser rätt sällan nån med kjol inne på gymmet) så kunde man t ex ha använt de gamla klassiska symbolerna.

Tur att de har så grymma instruktörer – annars hade jag bytt gym i ren protest!

5 kommentarer:

  1. Jag har nästan alltid kjol, fast jag tycker ändå du har rätt!

    SvaraRadera
  2. fan vad onödigt av sats. företag som faller in i såna här mönster tappar jag alltid respekten för. sjukt dålig PR, om man nu inte bryr sig om vanlig gammal heder.

    SvaraRadera
  3. Maria: word!

    Ninni: Jag har också ofta kjol (fast inte när jag tränar) - och jag förstår ju att de vill ha tydliga symboler, så att folk inte går fel. Och hade de inte haft sina streckgubbar med brallor/kjol så hade jag frestats att knalla in på herrarnas och typ "oj, hoppla - grått är ju min favvofärg så jag utgick från att detta var tjejernas omklädningsrum!" så nån typ av symbol är ju bra (vad hände förersten med "damer" och "herrar" som det stod tidigare...?) Oj, nu blev detta lite långt - ville egentligen bara säga att jag gillar kjol! Och kul att jag inte är ensam om dessa tankar :)

    Annahita: Eller hur!! Det är så fruktansvärt kasst av dem. Rosa är liksom skitsnyggt, men det det är så värdelöst att de delar upp det med grått/rosa kille/tjej. Dessutom blir jag förbannad på instruktörer (inte bara på SATS utan dessa finns även på tex World Class) som hurtig ropar "och så tar vi i lite extra nu och tränar tjejmuskeln: gäddhänget!". Som att grabbar inte har triceps. hehe, är visst fortfarande lite uppeldad av detta ämne! :)

    SvaraRadera
  4. Håller med! Påtala detta för Sats så kanske de skärper sig - konsumentmakt!

    Hälsningar
    Katarina

    SvaraRadera