torsdag 31 maj 2012

Body butterlicious

Inte färre än fem body butters har jobbat med att hålla mig mjuk under senvintern och våren. I normala fall minskar min huds behov av fuktboost när sommaren är på väg, och jag brukar byta över till en lättare body lotion. Men efter ett par veckor under den afrikanska solen, dras jag fortfarande med sviterna av lite för mycket sol – och huden påminner mig efter varje dusch eller bad att det är på sin plats med en rejäl klick body butter. Och nu, när de flesta av burkarna är nästan helt tomma, kan jag kröna en vinnare.

Ekoraps Body Butter – har lite tjockare konsistens än de övriga, and I like it! Den går snabbt in i huden, men känns samtidigt som en rejäl fuktboost. Doften är mild (både Ka och jag tycker den påminner om nåt man kan äta, kanske risifrutti, i doften) och dröjer sig inte heller kvar speciellt länge. Extra plus för att den är mer ekologisk än de övriga. By the way så är det den här som är min absoluta favorit av dessa fem.

The Body Shops Chocomania Body Butter – är kul då den väcker så mycket åsikter, de flesta jag känner avskyr doften (som i ärlighetens namn inte är speciellt chokladig). Jag tycker doften funkar, ingen ny favorit liksom, men ändå okej i små doser (den luktar väldigt starkt). Jag använder t ex inte den här om jag är på väg till jobbet, eller ska ut på vift, men för en vanlig kväll hemma funkar den fine. Eventuellt har den börjat härskna, för sist jag skulle använda den så la den sig uppe på huden och korvade till sig. Inte bra. Konsistensen och effekten är som övriga body butter från TBS, dvs riktigt bra. Men nästa gång väljer jag en annan doft.

Anatomicals Churned out Nice Again Body Butter vill jag tycka bra om, dels för att deras produkter ofta har kul namn, och dels för att priset är riktigt bra (89 spänn). Men det räcker inte med ett bra namn och pris. Krämen är lite för vattnig och tunn, vilket kanske funkar under sommaren för mig, men inte när huden är torr. Doften låter som en riktig vinnare, lemon and lavender – what's not to like?! – men den doftar mest gammalt. Jag har ändå använt upp hela burken, eftersom jag har svårt att slös-slänga saker och prylar som ändå fungerar liiiite. Men nåt nytt köp blir det icke.

Natuvives nya Açaí Body Butter är mycket diskretare i doften än den papaya-serie som kom 2009. Den här har jag bara hunnit testa en gång, så jag kan inte riktigt recensera den än. Har gillat deras tidigare återfuktare, förutom att de varit lite starka i doften – förhoppningsvis är detta en keeper!

Jo Malones Body Créme är ju egentligen inget riktigt body butter, men får ändå vara med på bild. Den skiljer sig från de andra i gänget inte bara genom pris (hej halvlyx!), konsistens (mycket lättare) och doft (mycket godare, mer parfymig... såklart) utan den är faktiskt väldigt mycket bättre än de andra (undantaget är Ekoraps!). Jag slösar inte med denna på samma sätt som med de övriga, utan denna sparar jag till de dagar jag vill mumma mig lite extra. Har även en parfym i samma doft, men dubbelkör dem aldrig – tycker det blir lite för starkt.

3 kommentarer:

  1. Vilket kul inlägg! Jag har bara testat Ekorapsen, men jag gillade inte doften på den så en kollega med mycket torr hud fick den av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad kul att du gillar inlägget :)
      Snällt av dig att ge bort Ekorapsen, förhoppningsvis funkar den bättre för din kollega!

      Radera
  2. Hallå, älskar body butters. Brukar göra dom själv, faktiskt jättelätt och de blir superhärliga. Man kan variera sig i all oändlighet. Dessutom slipper man konstiga tillsatser..

    http://beautycomesclean.se/blogg/201206/lyxigt-body-butter-med-chokladdoft-sa-gor-du

    SvaraRadera