onsdag 24 november 2010

Spf från bareMinerals

Okej, man tänker inte osökt på solskydd i dessa dagar, men vi tänkte ändå passa på att recensera Natural Sunscreen spf 30 från bareMinerals. Å andra sidan är längtan efter solen stark nu, och några av er kanske ska resa till varmare breddgrader. Hur som helst har vi utsatt Natural Sunscreen, som är ett semi-täckande solskydd i mineralform med inbyggd borste, för diverse test under sommarmånaderna:

El: Visst, jag är ganska old school och gillar inte alltid nymodigheter (i beauty-sammanhang), speciellt om det redan finns utmärkta alternativ. Men jag gav ändå Natural Sunscreen både en och två chanser; segling, citysemester, medelhavsstrand och balkongfrukost i solen. Visserligen har jag inte blivit bränd, så den verkar ju onekligen funka. Fast det jag ogillar är känslan av ett lager pollen i ansiktet.

Jag tycker det är svårt att få till ett bra resultat med borsten, det blir mest en mjölig hinna som både syns och känns och dessutom är priset löjligt högt. Enda fördelen är att det är minimal risk att behållaren läcker, och man slipper oroa sig för kladdiga solkrämer som ska förstöra bagaget.

Mi: Av oss tre tror jag att jag är den som är mest van vid att använda lös mineralfoundation, så jag kände mig ganska van vid tanken på Natural Sunscreen. El hade förvanat mig om hur förpackningen fungerade, och att man fick ha lite tålamod och teknik för att få ut puder i borsten. Men trots det gick jag bet, och blev så pass irriterad att jag inte orkade använda den mer än två gånger. Förutom att det är svårt att få ut tillräckligt med produkt på borsten, är det dessutom svårt att veta OM man fått ut produkt i borsten. Hänger ni med?

Tråkigt nog var dessutom själva borsten av ganska sticksig kvalité, vilket gjorde att jag snabbt glömde bort NS längst in i sminkskåpet. Kanske den får en andra chans vid nästa solsemester eller sommar, eller så håller jag mig till min favorit-solkräm även då..

Ka: Jag gillar idén med det här solskyddet: foundation plus solskydd i ett, fast i praktiken så fungerar det inte jättebra på mig. Jo, det är inget fel på just skyddet mot solen; jag blev inte bränd en enda gång då jag testade Natural Sunscreen, men jag hade en del problem med själva applikationen. Det var svårt att se var jag hade lagt solskyddet, vilket kanske är ett gott betyg eftersom det såg väldigt naturligt ut – men samtidigt var den rätt jobbig att använda eftersom den dammade en hel del.

Till slut kändes det mest jobbigt att plocka fram dosan, och jag skulle inte ens överväga att använda den på resten av kroppen. Kanske att den får följa med på citysemester nästa sommar, för den är nog mest användbar när man samtidigt vill ha en foundation (vilket man inte bryr sig om på stranden precis).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar