torsdag 4 mars 2010

Houston calling

Förra hösten jobbade jag under ett par veckor i Texas mesta stad Houston. Visst, över tolv månader har passerat sen dess men jag vågar påstå att mina tips står sig än. Vad säger ni, är ni redo för en liten shoppingguide till en stad med Dallas-känsla?

Här finns 7 st Sephora-butiker, jag besökte 4 av dessa och som alltid i Sephora-butikerna i USA är servicen klanderfri, just i Houston verkar dock Sephora vara fjortishänget nr 1, vilket drar ner stämningen lite (jobbigt med 155 hangarounds som står och kletar och petar i alla burkar).

Up-town Houston finns stadens största mall, Houston Galleria, här blandas butiker som Christian Dior, Gucci och Neiman Marcus med Banana Republic, Macy’s och American Eagle. Rice Village är ett annat populärt shoppingdistrikt med många butiker i mindre byggnader, området som känns som en blandning av kuliss och utomhusmall har tydligen varit ett poppis tillhåll sedan 30-talet. Jag gillar främst den småskaliga känslan och att man slipper gå omkring inne hela tiden. Här finns bl.a. Sephora och Urban Outfitters och många mysiga bokhandlar.

Precis som i övriga USA kan man i Houston göra riktiga fynd. Prisvärda skor finns på Aldo, every day casual på Banana Republic, utmärkta baslinnen hittar man på American Eagle. Om du behöver nya träningsskor kan du passa på att fynda Rebook, Nike och liknande för ett par hundralappar. Levis-jeans kostar inte ens hälften så mycket som i Sverige. I närmsta supermarket fyller man lätt och billigt sitt förråd av schampo, balsam, deos, läppmojs och andra trevligheter.

Här finns massvis med härliga vintagebutiker, och detta är desutom bästa stället att fynda vintageboots. Jag ångrar fortfarande att jag inte slog till på de overkligt snygga cowboybootsen jag provade i en liten butik på en bakgata. Efter en lång dag med sightseeing och shopping, och förhoppningsvis ett besök på stadens fantastiska museum of modern art så rekommenderar jag en BBQ och lite häng på stranden i Gavelstone.

5 kommentarer:

  1. Svar Maria - Tack för kramen, den värmde!

    SvaraRadera
  2. Oooh! du maste skriva en mer detaljerad guide ju! Jag blev supersugen pa att aka dit nu!

    SvaraRadera
  3. Kabuki: :)

    MMA:Kul att du gillade guiden! Houston är en väldigt intressant plats att besöka, vill du ha fler tips så maila gärna :) Fler guider kommer framöver, men från andra ställen - men om intresse finns så kan jag såklart fixa ihop nåt mer detaljerat längre fram :)

    SvaraRadera
  4. Kerstin: så in i bomben!

    SvaraRadera