måndag 16 april 2012

Spf in the city

Om bara ett par dagar åker El Mikas representanter från västkusten långt söderut – till fina Madrid där solen sägs lysa för fullt. Det obligatoriska solskyddet ska därför självklart packas med, och jag funderar nu på tre alternativ.

Garniers BB Cream gillar jag jättemycket, men frågan är om det där solskyddet på spf 15 är tillräckligt. Samma gäller för Moisture Surge från Clinique, som jag tyckte inte riktigt räckte till under helgens långpromenad i solen. Fördelen med dessa två är dock foundation-egenskaperna, och att ansiktet inte känns oljigt.

En renodlad solkräm är City Protection från Cliniderm med spf 25, som egentligen är den enda av de tre med okej spf (även om jag egentligen gärna använder mycket högre spf till ansiktet). Frågan är kanske således om jag kan kombinera en av produkterna ovan med denna – vad tror ni?

10 kommentarer:

  1. Åh! Jag köpte just Lancômes Hydrazen Neurocalm med SPF 30 och ÄLSKAR den!

    Den har åtgärdat en massa plitor jag dragits med den senaste tiden (förmodligen pga fel kräm) och solskyddet blir perfekt skydd nu på våren. Den kostar hela 600, så jag hoppas den är dryg...

    Expediten på Kicks tyckte jag var lite väl krävande när jag hade kraven
    1. Funkar för känslig hy
    2. Ordentlig SPF
    3. Absolut på flaska (tycker burkar känns så ohygieniska)
    4. Ingen sodium benzoate/benzoic acid eftersom jag är överkänslig mot det

    Den här uppfyllde alla krav och var dessutom, i alla fall nu i början, BRA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vilket brta tips! Ganska dyr ja, men verkar vara värt det. Jag körde BB-krämen i Madrid FYI - den funkade bra!

      Radera
  2. Kan berätta att det regnade hela helgen i Madrid, det t o m haglade på fredagen... Hoppas verkligen det blir bättre under er vistelse!
    Jag testar just nu en ansiktskräm med spf 15 från Desert Essence. Länk till krämen http://www.iherb.com/Search?kw=spf&cid=487 -jag har den för torr hy och är riktigt nöjd. Uppger ni ZAM293 när ni handlar första gången får ni $5 rabatt och en egen kod att ge vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt okej väder, men nu är det regnigt igen såg jag på rapporten - am I right? Tack för tipset om krämen!

      Radera
  3. Så kul med Madrid!!!!

    Jag körde 20 och 15 i fejjan nu när jag var borta, och det tycker jag funkar toppen (trots att jag är rödlätt och lite solkänslig). Jag upplever att det hänger betydligt mer på kvaliten (och att det är en renodlad SPF-produkt, inte smink med spf-faktor) än på hur hög faktorn är. Tex jämförde vi en SPF 15 från Apoteket med en SPF 15 från Clarins, i den skoningslösa ekvator-solen klarade Apotekets variant inte testet alls, medans Clarins fixade biffen galant.. (knåpar ihop ett EMK-inlägg på detta senare i veckan).

    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, vi hade det fab! Jag har nog inte upplevt att en sminkprodukt med spf i (t ex 15) skyddar sämre än en renodlad spf 15, men du kan ha rätt! Fast du kanske menade tvärtom, eftersom Apotekets var kass?

      Radera
  4. Jag tror att man kan kombinera! Kul att ditt urval här precis lika gärna kunde dykt upp hos mig, det är ju tre trotjänare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också man kan kombinera! Hade med mig både BB och Cliniderm, men använde bara BB med gott resultat! Det var tyvärr inte jättesoligt...

      Radera
  5. Jag kombinerar alltid. Alltid spännande att se hur huden reagerar. Hittills har de flesta kombinationer fungerat alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kul att höra att du också testar! Det brukar gå bra.

      Radera