måndag 10 december 2012

Depend GelLack, del II


Ni minns väl att jag provade Depends GelLack för lite drygt tre veckor sedan? Enligt instruktionerna skulle det hålla i 2-3 veckor utan att chippa eller flagna. Tyvärr hände precis det, efter bara en vecka. Och då har jag inte ett arbete som sliter extremt på naglarna, utan tvärtom. Jag skyller dock inte helt på Depend, utan på att jag förmodligen inte fick till lackningen helt. Nästa gång, nu när jag vet hur gellack beter sig, håller det förhoppningsvis längre.

Fast frågan är om det blir en nästa gång, för det var riktigt krångligt att ta bort! En speciell remover i gelform (som man köper separat) appliceras på naglarna, sedan slår man in naglarna i små foliepaket för att removern ska verka i ca tio minuter och sedan ska man skrapa bort resterna med en manikyrpinne. För det första är det nästan omöjligt att hantera hand nummer två när man har folie på hand nummer ett. För det andra är det lika omöjligt att ha den precisionen som krävs att skrapa bort lack med en manikyrpinne när man använder fel hand. Dessutom hamnar nagellacksrester överallt.

Jag modifierade processen något i stället – det är tusen gånger enklare att stå i handfatet under rinnande vatten och skrapa med andra handens tumnagel i stället. Och det är förmodligen enklare att göra foliepaket på en hand i taget. Nu kanske det är jag som är lat och inte orkar krångel, men jag är som sagt tveksam till att prova igen på grund av sämre hållbarhet än utlovat och att det är jobbigt att ta bort.

16 kommentarer:

  1. Du, du skulle se hur det gick för mig! O_O Efter <1 vecka började det liksom släppa längs nagelbandet, så det var bara att ta tag i kanten och --> dra av det! Som en.. lösnagel..? Kändes ju inte helt ok, men det gick ju iaf smidigt, och verkar inte skadat naglarna nu i efterhand. SÅ skumt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättare att få bort i alla fall! Mina naglar kändes rätt uppskrapade efter ovan behandling. Kommer du testa igen?

      Radera
    2. Ja, en gång till iaf! Vill ju testa svart (verkar OMÖJLIGT att hitta dock) + tunnare lager. Kanske drog på för tjocka (2) lager sist..

      Radera
    3. Så har det varit för mig också de gånger jag lackat på salong... (fast då har det suttit sjukt bra/snyggt i 3-4 veckor, undantag för den kassa lackningen på Gilda) .. alltså att det lossnat i underkanten och jag har kunnat flarpa loss det helt som en läbbig lösnagel. Men oavsett om jag pillat loss det, eller tagit bort det "som man ska" så har naglarna sett rätt slitna ut under... spelar ju inte någon roll egentligen, men ändå.

      Radera
  2. Spännande läsning! Jag har inte hunnit testa på egen hand än, men när Depend-Beatrice lackat mig höll det faktiskt i tre veckor. Det trots att jag tvättar händerna sjukt mkt i jobbet och att jag lackade över med annat många ggr.

    Borttagningen gick ganska bra för mig, men det tog ju en stund. Jag ska testa igen så fort jag hinner så får vi se hur det går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror säkert på att Beatrice är ett pro och det är inte vi (jag i alla fall!).

      Jag har inget tålamod heller när det gäller sånt här, så kanske därför jag tyckte borttagningen var så jobbig. Peta med en manikyrpinne liksom! ;)

      Radera
  3. Jag har läst på lite och tror att det borde funka även med hemma-gellacken (färgade) från Orly - så jag ska se om dom inte har roligare färger än vad Deppan har!

    SvaraRadera
  4. Mitt satt i två och en halv vecka innan det lossnade i ena hörnan, sen ytterligare några dagar innan det började chippa på riktigt, så jag tycker hållbarheten är rätt bra, med tanke på att jag boxas flera gånger i veckan och bryter naglar hit och dit :)
    Borttagningen var dock ett rent h-e. Ärligt. Jag vet inte vad jag gjorde för fel men jag fick sitta i totalt en och en halv timme för att få bort allt, jag fick skrapa och skrapa och skrapa i all evighet, och fick ändå fila ner det sista för att nageln skulle bli slät.
    5/5 för hållbarhet, -10/5 för borttagning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att dina höll så länge - det beror säkert på att du är grym på det här med naglar! :)

      Men jaa, visst var det skitjobbigt att ta bort?! Kommer förmodligen inte testa igen bara därför.

      Radera
    2. Ja, ett riktigt pain in the butt. Men vad menar du med att stå under rinnande vatten? Löser du upp dem med removern först? Måste ju vara skitsvårt att ta bort med bara vatten...eller fattade jag fel nu?

      Radera
    3. Jag löste upp med removern först, med foliepaket och hela den asjobbiga processen. Men för att skrapa bort det, så funkade det bättre att stå i vasken eftersom nagellacksrester hamnade överallt annars.

      Radera
    4. Aha! Nu fattar jag! Tack =)

      Radera
  5. Ang. borttagning så har både jag och min vän som testat detta kunnat dra bort lacket när vi varit less på det. Funkar jättebra, jag har lackat om 4 gånger och aldrig köpt removern, och våra naglar blev inte slitna av det. Tänker mig att det borde skada mer på nageln att stå och skrapa på den att bara dra bort lacket. Börjar man klösa upp en flisa vid nagelbandet är brukar det inte vara något problem att få bort det. Tar man 10 min :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mi tyckte också det funkade att dra bort! Ska testa det nästa gång (om det blir någon nästa gång...)!

      Radera
    2. Detta med att ta bort ... jag har ruggat upp ytan med en nagelfil o använt removern o folie det har gått bra då det är lite mer meck men det är ju värt det den sitter ju så bra ser så pass frächt ut !

      Radera