tisdag 3 februari 2009

Det spanska modet

Det spanska modet är väldigt olikt det vi är vana vid i Sverige. Där skandinavier traditionellt gillar raka och enkla linjer, gillar spanjorerna lite mer vågade och udda former. Jag tycker om basplagg i dämpade kulörer, sådana som verkar svårare att hitta här, eftersom de spanjorer jag har spanat på föredrar starka färger och många detaljer. Det spanska jeansmodet är inget undantag: fickor, slitningar, broderier och kedjor är vad som gäller. Det är kanske därför en hel hylla på H&M var proppfull med jeansen High Sqin, en rak och avskalad modell i mörk denim. Anses jag som tråkig i det heta landet i söder? Kanske, men jag gillar den nordiska, svalare stilen ändå. Tur att jag vågade komplettera med en lila t-shirt, så mina spanska vänner inte ser mig som totalt hopplös.

2 kommentarer:

  1. Klockrent!

    Senaste jobb-grejset i södra USA så kallades jag och några andra svenskar för "the skinny jeans team" eftersom de tyckte våra jeans var så smala och konstiga. Och min kompis från Central Amerika kommenterar alltid på mina brallor, och sportar själv låg midja, flared legs, broderier på fickor och lår, paljetter och diverse random dragkedjor. Kul även "normer" varierar :)
    PoK!

    SvaraRadera
  2. ja, eller hur?! få har skinny jeans här, utan det är precis som du beskriver: låg midja, bootcut, slitningar på diverse ställen, broderier och paljetter, dragkedjor, kedjor och icke att förglömma fickor på diverse random place. det är... annorlunda! :)

    SvaraRadera