torsdag 12 juli 2012

Unite Blonda

Under de senaste fem (?) åren har jag hunnit testa en hel del så kallade silver-produkter för att hålla mitt blonda hår kallt, och inte råg- eller gulblont. Det senaste jag har fått för testning är Blonda-serien från amerikanska Unite (ett märke som förutom är fritt från sulfater och parabener även är vegan).

Det första jag måste säga är att jag – redan när jag började packa upp paketet – känt mig högt skeptisk till dessa. Varför? Jo, för att dom doftar så starkt, att det känns genom flaskorna. Alltså, det doftar genom plasten. Hur funkar det? Som El sa, "Man undrar ju vad det är i dom". Jag har faktiskt förvarat dom ute på balkongen, men igår var det dags att ta med dom in i duschen. Och, mina vänner, efter en första tvätt är jag betydligt mer positiv än innan.

Förutom att mitt hår får en väldigt fin och påtaglig glans, upplever jag det mer neutralt i tonen än innan. Just nu har jag inte speciellt ljusblont hår, utan en mellanmörk cendréfärg. Den har dock tendenser till att slå över till det varma, och det tycker jag att gårdagens tvätt rådde bot på.

På schampot står det "Do NOT leave in for more than 60 seconds". Om det stämmer (jag vågade inte annat än att lyda), pekar det på en hel del kraftfulla pigment. Så länge effekten håller i sig kan jag ha bortseende från doften, för som tur var sitter den inte alls i lika hårt i håret.

4 kommentarer:

  1. Man kan verkligen fråga sig varför hårjox ofta doftar så himla starkt... Min man lägger in veto mot det mesta i den vägen som jag testar p g av doften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har turen som inte är doftkänslig, men om jag (eller min sambo) vore det hade jag nog inte kunnat ha kvar Uniteflaskorna i badrummet..

      Radera
  2. Jag använder Naked-produkter till håret http://www.nakedbodycare.co.uk/ och de doftar också genom förpackningarna. Inte så starkt att jag behövde ställa ut dem, men tillräckligt för att man skulle känna lukten upp från påsen när jag bar hem dem från affären. Dock luktar de snarare MYCKET än starkt och jag tänker att det är en effekt av att de doftar från naturliga ingredienser. Luktar de naturligt som från en blomma eller liksom kemikalie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här låter exakt som Unite! Du har nog rätt i att dom luktar mycket snarare än starkt.. sen har jag lite svårt att sätta fingret på doften, men den är rätt så "örtig" så det kanske är blomma snarare än kemikalier. Man kan ju hoppas! Innehållslistan är rätt så kort dock.

      Radera