tisdag 13 maj 2008

Oliv och lavendel

"Vardagslyx" är inte ett ord jag gillar, det känns utslitet och överanvänt - och dessutom tycker jag inte om tanken på att allt annat i vardagen är grått och tråkigt. För så är det väl ändå inte?

Men. Om jag nu skulle använda detta klyschiga ord så skulle det vara för att beskriva hur mycket jag gillar att ha Savon de Marseille som handtvål i badrummet. Efter nästan två år av troget användande, och provning av de flesta dofter, har jag kommit fram till att det bara behövs två flaskor om året för ett hushåll om två personer. Alltså en flaska per person och år, och med den vetskapen känns det varken dyrt eller ovanligt lyxigt längre. So much för vardagslyx, alltså.

8 kommentarer:

  1. Jag läste en gång i en bra bok att anledningen till att saker är klyschor är att de är sanna...

    SvaraRadera
  2. karin: så är det säkert, var skulle dom annars komma ifrån. men jag gillar fortfarande inte det där ordet, gives me the rysning :P

    SvaraRadera
  3. Håller med om fulheten i ordet, jag använder det aldrig.

    Jag tycker det var fint och bra sagt i min bok bara...

    SvaraRadera
  4. Bra tips! Jag brukar köra på Crabtree & Evelyns fasta tvålar, men en pumpvariant som doftar lavendel låter oemotståndligt... Var fyndas denna?

    SvaraRadera
  5. ka: fulheten är stor! och det var ingen kritik eller så mot din bok, jag håller med den :)

    sublim: jag har lite svårt för fasta tvålar, jag tycker att det blir så kletigt och dant i tvålkoppen. men annars har Savon fasta tvålar också :) jag köpte min på NK, där har dom flest dofter. annars finns dom på Twilfit av alla ställen också.

    SvaraRadera
  6. vilken doft rekommenderar du då?

    SvaraRadera
  7. linda: en sån svår fråga! oliv och lavendel är klart favoriten, men när jag var på NK senast så luktade jag på den gröna päron och den luktade verkligen fräscht och inte alls sött! annars är grapefrukt (pamplemousse) min favorit av dom fruktiga. oliv och lavendel är ganska "vuxen" doft :)

    SvaraRadera
  8. tack :) jag får gå o sniffa :)

    SvaraRadera