tisdag 16 februari 2010

Start me up

Vi är redan inne i februari (yay!) och jag kände att det var dags att ta tag i träningsbiten. Visst, jag brukar träna ett par pass i veckan men jag känner att kroppen behöver röra sig mer än så (med risk för att låta gammal så blir jag faktiskt stel och får ont i ryggen av allt stillasittande framför datorn och timmarna på tåget), dessutom blir jag alltid mycket piggare om jag får röra på mig (speciellt utomhus). Därför bestämde jag mig för att växla upp en aning, och jump-startade i förra veckan med följande schema:
- Bodypump, för styrka.
- Capoeira, brasiliansk kampsport som kombinerar balans och smidighet med styrka.
- Spinning, för konditionen (och för att det passar perfekt att köra på lunchen).
- Capoeira.
- Powerwalk, bästa träningen vid fint vinterväder, jag tog Djurgårdsrundan i högt tempo.
- Badminton, bästa träningen med Mi, så himla kul och svettigt.
- Söndag, dags för att balansera upp all träning med lite väl vald slappning i soffan.

Jag är sjukt sugen på att ta till vara på snön och ge mig ut i skidspåret, men hinner aldrig komma iväg.. Tränar ni på vintern, och i så fall vad?

8 kommentarer:

  1. räknas springa till t-banan och skolan? haha.

    SvaraRadera
  2. Oh my, bara en dags vila i veckan! Det låter för lite, akta så du inte sliter ut dig eller känner att du tar på dig för mycket bara. Jag skulle inte ha tid att träna så mycket :P
    Jag gymmar tre fyra dagar i veckan, kör 30 minuter på crosstrainer som uppvärming sen varierande styrka i 30-60 minuter beroende på hur mycket tid jag har.

    SvaraRadera
  3. Jag var faktiskt och köpte träningskort igår så från och med imorgon ska det tränas ett par gånger i veckan. Jag känner, precis som du, att ryggen (och kondotionen)tar stryk av allt stillsittande. Jag hade gärna tränat på lunchen men jobbet ligger dessvärre en bit från möjligheter till sådant så det får bli efter jobbet istället. Jag kommer fokusera på konditionsträning nu i början sen lägga till något styrkepass i veckan när jag kommit in i det lite mer. Känner mej tyvärr inte så bekväm i gym-miljöer än...

    SvaraRadera
  4. Vilket ambitiöst schema! Jag poweryogar och springer året om. På vintern ersätter jag joggingen med skridskor eller skidor så mycket det går. Jag åkte faktiskt skidor både igår och i lördags. Det är inte varje dag man kan göra det i Lund!

    SvaraRadera
  5. Emma: Ofc, det är ju den enda sanna träningen - allt annat, Crosstrainers osv försöker ju bara efterlikna panikspring till skola, t-bana, jobb mm :)

    SaintBella: Ojdå, jag kanske skulle förtydligat att detta inte är en normal vecka för mig, utan bara en kickstart för att komma igång lite och inspirera mig själv :) Jag är väldigt försiktig med att inte slita ut mig, och på tex Body Pumpen tar jag låga vikter på benen och tränar mest överkroppen(benen får sitt på spinning och capoeria). Ditt träningsupplägg verkar grymt :)

    SvaraRadera
  6. Lene: Hey, skön uppstart! Precis...det är liksom enda sättet att väga upp för allt stillasittande, men det är ett kul sätt och jag tror att du kommer känna dig hemma i gymmet hyfsat snart. Jag tycker fortfarande att det är lite vanskeligt att gå till nya gym, men sen inser jag att det faktiskt inte är nån annan som bryr sig eller kollar på vad och hur jag gör :)

    Kerstin: Power yoga och joggning, låter härligt! Jag körde power yoga tigare, men kom av mig efter en stunds uppehåll...hmm, borde nog ta upp den tråden igen! Skidåkning och skridskor - kan det bli bättre, lyllos dig!

    SvaraRadera
  7. jag skulle gärna vilja se ett inlägg om hur du sköter ditt hår. Jag är själv en tjej som tränar mycket, just nu simmar jag varannan dag och försöker ha ett färgat hår på utväxt. Det är inte lätt! Men i samarbete med min frisör ska det nog gå.. men ett digert träningsschema kan ställa till lite extra problem i skönhetsdjungeln. Jag hoppas på finfina inlägg från alla tjejerna på detta delikata ämne!

    SvaraRadera
  8. TiWi: Kul och bra fråga, det kommer absolut ett inlägg på detta tema :) Färg har jag ingen erfarenhet av, men att försöka kombinera simning med ett välskött hår kan jag lite om. Håll utkik efter ett inlägg där vi berättar hur vi försöker få ihop det!

    SvaraRadera