lördag 5 juni 2010

Solskydd från Korres

I går fick jag ytterligare ett utskick från Korres España, den här gången skickades två solskydd med: Sprayable Sunscreen Emulsion Face & Body med spf 25 och nyheten Sunscreen Face Cream Yoghurt med spf 50. Som synes har båda produkter redan hunnits testats i en solig park! Särskilt yoghurtvarianten är jag väldigt intresserad av, både för att den inte innehåller vare sig silikoner eller parabener (eller massa annat också, se bara på förpackningen) – och för att den är 71% naturlig.

Sprejflaskan innehåller apelsinextrakt som ska hjälpa till att göra huden brun snabbare, och också aloe vera för att förhindra hudens åldrande. Den innehåller också partikelfiltret zinkoxid som är förbjudet i solkrämer i Sverige – vad jag vet. Efter att ha läst lite hos Kabuki och Naturligt Vacker är det zinkoxid i “mikroniserad storlek” som skulle kunna vara farligt, men det vet jag inte om den här innehåller. Någon som kan upplysa mig mer om det här med zink- och titanoxid och en eventuell skadlig inverkan på hälsa och miljö?

Update: Linda Ahnfeldt från Korres Scandinavia förklarar via en kommentar att zinkoxid som UV-filter inte saluförs i Sverige, Norge och Danmark eftersom det ännu inte är godkänt inom EU. Vissa länder har gjort undantag och saluför dessa produkter då man inom kort förväntas fatta det formella beslutet inom EU att godkänna zinkoxid som UV-filter, då det anses säkert över 100 nm. Läs EU:s förtydligande här.

10 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med zinken, men det låter ju inte speciellt bra om det är farligt.:/
    Själv är jag sugen på den där aftersun-produkten med yoghurt i, låter som en skön grej att smörja in sig med efter en dag i solen.:)

    SvaraRadera
  2. Verkar vara bra skit i övrigt (om man bara fick kläm på det där med zinken) :)

    SvaraRadera
  3. På Naturskyddsföreningen kan du läsa om ämnena. De är inte så glada i några solskyddsmedel. Zinkoxid är det allra bästa solskyddsmedlet och reflekterar de farliga strålarna men det är giftigt för vattenlevande djur och eftersom vi badar i sjöar och vårt duschvatten hamnar i naturen så är det inte så bra. Suck, antingen bränner man sig eller också förpestar man miljön. :/

    http://www.naturskyddsforeningen.se/Soksida/?q=titandioxid

    http://www.naturskyddsforeningen.se/Soksida/?q=zinkoxid

    SvaraRadera
  4. Sublim: tydligen är det värst för miljön; påverkan på människor vet dom inte så mycket om när det gäller nanopartiklar av zinoxid - jag vet inte ens om den innehåller det! aftersun-grejen verkar skön, håller med!

    El: ansiktskrämen is the shit faktiskt!

    Kabuki: ooh, tack för infon! vet du om dessa ämnen är förbjudna i andra länder också? vet du något mer om forskningen gällande en eventuell skadlig inverkan på människor?

    SvaraRadera
  5. Hej Linda från Korres Scandinavia här.
    Vi vill bara förtydliga att utskicket El Mika fått inte kommer från Korres Scandinavia. Sunscreen Face Cream Yoghurt med spf 50 innehåller inte zink oxid som UV filter medan Sprayable Sunscreen Emulsion Face & Body har zink oxid som UV filter och saluförs därför inte i Sverige, Norge och Danmark. Zink Oxid som UV filter är ännu inte godkänt inom EU, men vissa länder har gjort undantag och saluför därför dessa produkter då man inom kort förväntas fatta det formella beslutet inom EU att godkänna zink oxid som UV filter då det anses säkert över 100nm. På följande länk kan ni läsa EUs förtydligande http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_sccp/docs/sccp_o_167.pdf Med vänliga hälsningar Linda Ahnfeldt

    SvaraRadera
  6. Korres Scandinavia: hej linda! utskicket kommer från korres españa, som nu står tydligare i inlägget. tack för information, jag har uppdaterat inlägget - hoppas det går bra! skönt att äntligen få klarhet i zinkoxidens vara eller icke vara.

    SvaraRadera
  7. Undrar om det kommer en mer utförlig recension på yoghurt-solskyddet? Är väldigt sugen på ett inköp eftersom jag skulle vilja ha ett solskydd utan silikoner, men det finns ju inga recensioner ute på nätet så det skulle vara perfekt med ett omdöme.

    SvaraRadera
  8. Fröken Rar: jodå, snart kommer en recension på yoghurtkrämen! men jag kan redan nu säga att jag gillar den väldigt mycket. håll ögonen öppna!

    SvaraRadera
  9. Hej !

    Jag har testat solskydden och aftersun krämen med yoghurt och jag vill bara säga att jag älskar dem! Köpte dem när jag nyss var i Grekland. Jag är väldigt känslig och klarar inte vanliga solskydd utan behöver de fysikaliska. Hoppas verkligen att de börjar säljas i Sverige, annars får jag förlägga alla mina semestrar i Grekland framöver.

    SvaraRadera
  10. Anonym: jag älskar också mina korres-krämer! som tur är kan man ju få tag på dem utanför grekland, t ex i spanien och säkert också i sverige. om inte annat kan man säkerligen beställa online! fast semester i grekland om somrarna låter ju inte helt fel...

    SvaraRadera