måndag 28 juni 2010

Skydda kroppen

Innan helgen i Marseille gick jag till närmsta apotek för att bunkra upp med solkräm för att överleva den stekande riviera-solen.

För min känsliga hud på bröst och hals köpte jag solskydd 30 från Eucerin, som passar toppen till stadshäng eftersom det är en lätt och icke-sticky kräm. Bränt mig har jag inte heller, så det ser jag som ett gott betyg för den här nya krämen. En däremot gammal favorit för både mig och Ka är Vichy 20 spf, som har en underbar konsistens. Lait gel heter den på franska, vilket översatt rakt upp och ner betyder mjölk-gelé. Doften är även den spot on, och det enda jag sörjer är att det inte finns en exakt kopia fast med ännu högre skydd i.

Båda två fungerar ypperligt på stan, i en park eller på balkongen. Det riktiga eldprovet sker nästa helg, då jag ska ut och segla en långhelg (i år igen!). Förhoppningsvis är det fint sommarväder även då, vilket lär göra att brännrisken är överhängande – utan solskydd vill säga.

PS: Ni glömmer väl inte att smörja in er även när ni ska till jobbet, om ni exempelvis cyklar under dagen eller äter lunch ute i solen?

5 kommentarer:

  1. Jag är liksom uppväxt med att man alltid tar på solkräm innan man går ut på sommaren (just nu är favoriten från la roche-posay, en av få som inte har dimethicone i sig (min hud tål inte den silikonen alls). Det är rätt äckligt -faktiskt- med folk som kastar sig ut i bikini på varje ledig gräsplätt för att formligen steka sönder sig...Jag begriper det inte! 1. man kan lätt fixa färg med BUS och 2, vem tusan vill ha hudcancer? Instämmer i smörj-budskapet; det är solen som skadar huden mest (efter rökning dårå) så här har man ju tillfälle att göra en tämligen simpel åtgärd för såväl utseende som hälsa.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Vad roligt, jag och min sambo sa exakt samma sak igår - vad tänker alla parksolare som går in för att bränna sig på? Eller dom som går på stan i 6h utan en gnutta kräm?

    Och då är jag ändå inte uppvuxen i en "krämfamilj" (haha). Min mamma är typ begåvad med indian-pigment, så i tonåren försökte jag mest bräcka henne i att bli så brun (så fort) som möjligt ;) Nu vet jag bättre!

    SvaraRadera
  3. Jag är lite sugen på Vichys spf 50 för ansiktet. Har en hel del långa cykleturer framför mig, så jag tror att jag kan behöva det...

    SvaraRadera
  4. Jag har själv den från vichy och gillar den stenhårt. Dock kan jag tycka den luktar lite svagt morot, men å andra sidan kunde det ha varit mycket värre. Jag håller med om att det är superviktigt att smörja. Och jag förstår inte heller folk som pressar stenhårt - oskyddade som sedan gnäller på att dom bränt sig. Ja, man kan ju undra varför?! ;)

    SvaraRadera
  5. Kerstin: långa cykelturer kräver verkligen bra skydd! :)

    Anna-Karin: ja, morot kanske den doftar liite av nu när du säger det :)

    SvaraRadera