måndag 21 juni 2010

Sunscreen Yoghurt spf 50

I soliga Madrid har jag haft många chanser att prova solkrämen Sunscreen Face Cream Yoghurt, som skickades från spanska Korres för några veckor sedan. Som jag skrev då, innehåller den inga parabener eller silikoner och är 71% naturlig, samtidigt som den har ett brett UVA/UVB-skydd (kemiskt och fysikaliskt) med spf 50. Direkt ur tuben är krämen ljust gul och är ganska tjock, men lämnar ingen vit hinna på huden. Doften är svår att beskriva: inte typisk för solkräm, men i mitt tycke somrig och fruktig, om än rätt framträdande.

Krämen är skön och svalkande att smörja in ansiktet med, och dessutom verkar den dryg. Jag upplever inte att den gör mitt ansikte blankt, mer en aning “fuktigt” – vilket är faktiskt en av krämens egenskaper: att just öka vattenhalten på huden. Och yoghurten då? Jo, även om den verkar spela huvudrollen, så hittar man den faktiskt längst ner på innehållsförteckningen. Men det spelar ingen roll för jag gillar verkligen den här solkrämen. Den skyddar mot solen som den ska, verkar inte täppa till porer, och känns helt enkelt skön på. Det enda negativa är priset, som ligger på ca 320 kr för 50 ml.

9 kommentarer:

  1. Tack för en recension! Får nog ta och slå till på en tub även om den är lite smådyr. Är inte lätt att hitta ett solskydd utan silikoner, som funkar varje dag utan att lämna en vit hinna. Lite extra fukt är dessutom bara bra för min hud =)

    SvaraRadera
  2. Det låter ju som en riktig toppenkräm!

    SvaraRadera
  3. Denna låter lovande, värd att spanas in!

    SvaraRadera
  4. i dyraste laget, det har du rätt i, men gud, på sommaren kan jag ge mycket pengar för bra solskydd!

    SvaraRadera
  5. Fröken Rar: jag tror du kommer bli nöjd, men har du möjlighet, så lukta på den först! jag gillar doften, men den är ganska stark.

    Kerstin: faktiskt! den känns nästan inte som en solkräm, bara för att jag är van vid blankhet och klibbighet.

    EmLa82: det tycker jag, om du får chansen!

    Basteth: faktiskt. jag tycker det är skönt att kunna slippa tänka på om jag kommer bli röd, jag blir inte ens ljusrosa med den här!

    SvaraRadera
  6. Det låter som ett spännande produkt, även om det var i överkant dyrt. Jag köpte en solkräm till ansiktet från apoliva igår, den var lite mer i min prisklass just nu...

    SvaraRadera
  7. Emma P: håller med dig! vet inte om jag skulle köpt den... men jag har faktiskt en solkräm till ansiktet från apoliva, och skillnaden är större än vad jag hade förväntat mig. apolivas är bra, men det känns så där klibbigt och solkrämigt i ansiktet, medans korres-krämen liksom försvinner in och man tänker inte på att den är där.

    SvaraRadera
  8. Ja, jag kan tänka mig att Korres är värd pengarna på så sätt. jag tyckte att den från apoliva kändes rätt kladdig. Kommer nog bara ha den på stranden, vid mer normal solexponering brukar jag använda en tinted moisturizer med SPF 35 från juice Beauty.

    SvaraRadera
  9. Emma P: japp, min apoliva är mest strandkräm också. saknar f ö en daglig solkräm som din...

    SvaraRadera