onsdag 7 april 2010

Balsammetoden

Har ni hört talas om balsammetoden? Jag stötte på den för några år sedan och har sedan dess funderat på att prova, men aldrig kommit till skott. Den går ut på att man slutar tvätta håret med uttorkande schampo och i stället bara använder vissa godkända balsam utan silikoner. Tydligen ska det fungera bäst på hår med självfall och resultera i lockigare hår som är både vackrare och friskare. Man kan också ta det hela ett steg längre och skippa både schampo och balsam!

Känns det inte ändå lite konstigt att sluta använda schampo ändå? Faktum är att jag ofta skippar just balsamet för att jag föredrar mattare hår framför silkigt och glansigt. Men ändå, jag skulle verkligen inte tacka nej till fler lockar och slippa en kliande hårbotten som jag ibland får. Har ni provat balsammetoden och har några tips?

13 kommentarer:

  1. Jag började med balsammetoden för några år sen men den funkade absolut inte för mig. Jag som aldrig hade haft problem fick plötsligt en kliande hårbotten. Men det är ju väldigt individuellt hur den fungerar så den kan ju passa dig.

    SvaraRadera
  2. Funkade jättebra för mig! Varierade dock med SLS-fritt shapoo som tvätt istället för balsam. Här är mitt inlägg om BM: http://saintbellabeauty.blogspot.com/2009/06/balsammetoden-eller-no-poo.html

    SvaraRadera
  3. Jag har fått ett mycket friskare hår sedan jag började med balsammetoden. Mindre slitet och mycket mindre kluvna toppar. I början körde jag enbart balsam, men har på senare tiden inför SLS-fritt schampo någon gång emellanåt. Har kört det här i ca 1 1/2 år nu.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppar över schampoo ibland, men använder ingen "metod". Tycker mitt hår blir lika rent och känns exakt lika om jag bara använder balsam som ifall jag använder schampoo och balsam. Men som sagt, ingen metod bara impuslstyrt. :D

    SvaraRadera
  5. Jag har läst om balsammetoden men jag har aldrig kommit till skott eftersom jag har en tendens att köpa på mig massor av hårsaker hela tiden som jag vill testa. Någon gång vill jag testa iallafall :)

    SvaraRadera
  6. Jag är också nyfiken! Mitt hår är extremt tort och har en del själfall, kanske skulle det bli friskare o lockigare med balsammetoden?

    SvaraRadera
  7. Tycker det låter som nåt som passar ditt hår! :D Själv har jag svårt för att ens skippa schampo om jag behöver tvätta håret men inte tvätta, om du förstår.. *hehe* känns konstigt!

    :*

    SvaraRadera
  8. för mig gjorde metoden.....INGENTING. allt sånt där är bara s*it. silikonfritt, sulfatfritt m.m. finns en anl till att BRA frisörtshampoon innehåller allt det där.

    SvaraRadera
  9. Veronica: det verkar som man måste vara extra noga med att skölja bort allt balsam, något jag säkert också (?) skulle slarva med. synd att det inte funkade!

    SaintBella: kul att höra! vilket bra inlägg om metoden, nu är jag ännu mer peppad.

    annahita: tror det funkar bra även om man inte har så värst mycket lockar. sommaren är en bra tid att testa, kommer jag göra också i så fall!

    Anonym: vad bra att det funkar! måste kännas skitbra att slippa schampo och samtidigt få finare hår.

    Sminkan: jaa, känner inte direkt nån skillnad heller! i så fall borde man ju lätt kunna skippa schampo.

    Josephine: jag har avsiktligt låtit bli att köpa hårsaker på jättelänge, för att kunna testa... men som sagt, jag väntar nog till sommaren ändå.

    Kerstin: jag tror helt klart att ditt hår skulle vinna på att prova på, du har nog en perfekt hårtyp!

    Maria: tror att det passar alla hår faktiskt! jaa, känns konstigt men tänk vad skönt att slippa om håret på samma gång blir mycket finare.

    Anonym: synd, men antar att det inte funkar för alla.

    SvaraRadera
  10. Jag har kort den oplanerat ett par g[nger, i samband med resor till stallen dar det inte finns sa mycket vatten. Langsta tiden utan tvatt med vare sig shampo eller balsam ar nog ca 8 veckor, och i borjan var haret ratt fett men efter ca 10 dagar (och bad i saltvatten eller nan super snabb urskoljning med litelite sotvatten) sa var haret som vanligt och s[g friskt och fint ut :) jag brukar ocksa undvika shampo med silikoner :)

    SvaraRadera
  11. El: man kan också tvätta håret med bakingsoda och skölja med vinäger, men det är rätt hard core ändå. jag har också kört metoden oplanerat ett par gånger under resor, fast då har det kanske bara varit i två veckor och håret har inte haft tid att vänja sig utan bara varit fett. vi gör't i sommar?

    SvaraRadera
  12. Jag har hållit på med balsammetoden sedan januari. För min del har det inte blivit någon enorm skillnad (som t ex på de där bilderna), men jag tror att det är för att jag tog hand om mitt hår på ett liknande sätt redan innan. Jag borstar sällan ut håret, och de få gånger jag gör det är precis innan det tvättas. På så sätt behåller jag lockarna mycket finare och bättre.

    Jag tror absolut håret mår bra av den här metoden. Det kan kännas fett eller konstigt från början, men det är för att det tar ett litet tag för hårbotten att vänja sig till att sluta producera en massa fett (som det normalt gör eftersom vi tvättar bort det med schampo).

    En liten skillnad är dock att jag nu utan problem kan låta bli att tvätta håret på 6-7 dagar, utan att håret blir fett. Det kanske låter konstigt eller äckligt, men man känner så tydligt på håret när det blir smutsigt och behöver tvättas.. och det klarar sig bra länge :)

    Balsammetoden verkar passa lite olika på olika personer. Det viktigaste är väl att hitta något som man själv trivs och känner sig fin i!

    SvaraRadera
  13. Jen: fint skrivet! =) nu har jag i stort sett bestämt mig för att prova, fast i sommar. den största anledningen är kanske inte att jag önskar mig finare hår, men att just kunna låta bli att tvätta håret på 6-7 dagar!

    jag, precis som du, tar hand om mitt hår på ett liknande sätt redan nu. jag borstar nästan aldrig ut det, i så fall innan jag duschar. det enda jag gör är att kamma ner luggen efter tvätt. hoppas verkligen att metoden kommer passa mig!

    SvaraRadera