söndag 4 april 2010

Ultra Sensitive Faceblock

Med risk för att låta tjatig och bara mala på om Dermalogica, så blev jag rekommenderad en solkräm för ansiktet sist jag var på en 30-minuters ansiktsbehandling. Ultra Sensitive Faceblock spf 25 är en lätt färgad (på grund av titandioxiden den innehåller) solkräm med fysikaliskt solskydd istället för kemiskt. Egentligen borde man ha solskydd i ansiktet året om, men viktigast är självklart att skydda sig mot de första vårsolstrålarna, och när man senare i sommar ligger på stranden.

Skillnaden mellan fysiskt och kemiskt solskydd är att det fysiska lägger sig som en sköld ovanpå huden, medan det kemiska absorberas av huden. Med kemiskt solskydd kan ytliga blodkärl bli uppvärmda och irriterade, vilket inte är bra om man som jag har reaktiv och känslig hy. Förmodligen kommer jag att slå till på den här, frågan är bara om jag ska köpa den över disk, på eBay eller på Jersey Beauty (där allt solskydd är slutsålt för tillfället).

PS: Extra läsning om solskydd och dess egenskaper kan man läsa om här.

2 kommentarer:

  1. Grymt med lite insider info, it's a darn spf-jungle out there! :'D Jag är ingen anhängare av att ha spf året runt, men vill liksom ändå få så mycket solskyddstips som möjligt från olika kunniga.
    Happy easter you!

    SvaraRadera
  2. Djungel är bara förnamnet! Kommer knappt ihåg hälften av allt som E berättade för mig :'D

    Why not spf året om? :O

    SvaraRadera