lördag 5 december 2009

Reader’s request: oljemetoden

Nu var det längesedan någon av våra läsare hade en specifik fråga till El Mika, men häromdagen fick vi ett mail från Anna som undrar om oljemetoden – alltså när man rengör ansiktet med olja. Eftersom ingen av oss har erfarenhet av detta vänder vi oss till er läsare. Anna började med metoden för lite mer än en månad sedan och har nu fått jättedålig hy. Hon har torr och känslig hud som lätt får finnar och tvättar sig med en blandning av solros- och ricinolja. Är det någon som har några tips? Ska hon sluta eller härda ut?

Någon som har mer koll på oljor är Fizz Ivy; annars finns mycket information på Shenet och på den här sidan om oljemetoden.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att Anna ska byta olja till en snällare olja. Jag kör oljemetoden men använder bara ren jojobaolja.

    SvaraRadera
  2. Roligt att ni länkade till mig! :)

    Jag har provat OCM på lite olika sätt, men gett upp på metoden som daglig rengöring. Den enda oljan som hittills inte gett mig några problem (jag har liknande hy, finnig, ganska känslig och blir torrfnasig om jag inte ser upp) är - tada! - jojobaolja. För tillfället använder jag den tillsammans med pepparmynta och enbär essentiell olja för pormaskmassage, och tvättar bort efteråt med löddrande cleanser.

    Personligen tror jag att ricinoljan inte är något för acnebenägen hy.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som att jojobaolja is the shit, eftersom båda ni två är lite av oljeexperter :)

    Schysst att ni hjälper till! :D Hoppas att det är nåt som hjälper. Kan man hitta jojobaolja i hälsokostsaffärer och så?

    SvaraRadera
  4. Jag skulle rekommendera henne att använda mandelolja istället för solros och att ev. blanda i lite teatreeolja.

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig provat oljemetoden och kan inte så mycket om den, har läst lite på nätet bara. Jag skulle råda att byta till en snällare olja typ jojobaolja, men sedan är det så att när man börjar med en annan hudvårdsrutin kan huden knorra lite i början innan den ställt om sig. Det är också så att när man börjar använda djuprengörande metoder startar huden en egen utrensning och gör sig av med gammalt slagg och skräp och yttrar sig i form av finnar. Detta är övergående och brukar gå över efter typ en månad.

    Kram och lycka till från Emma, hudterapeut.

    SvaraRadera