söndag 5 oktober 2008

Reader’s request: sminkgrunden

Agnes efterfrågade tips på hur man kan bygga upp en bra grund till sminksamling, och vad som är smart att lägga mer eller mindre pengar på om budgeten är lite begränsad. Eftersom vi är tre här på El Mika, och har alla olika mycket intresse av smink och dessutom olika inkomster, ger vi här våra olika tips:

El:
Det är en vanlig missuppfattning att sminkanalfabeter, som jag själv, inte har så höga krav på kvalitet, hållbarhet o s v när det gäller make up. Helt fel. Min sminksamling är blygsam, men jag har valt innehållet med omsorg. Som vanligt är inte dyrast bäst, så mitt tips är att man testar sig fram.

Mascara Bad Gal och rouge Benetint, båda från Benefit.

Jag använder i princip aldrig ögonskugga eller puder. Vid enstaka tillfällen använder jag foundation (YSL Perfect Touch), men viktigast tycker jag det är med en bra mascara (just nu kör jag med en från Nivea och en från Benefit) – och känner man sig glåmig är det rouget som är räddaren. Så, mitt tips är alltså att investera i en mascara du gillar och ett rouge. Fit for fight.

Mi:
När jag fortfarande pluggade shoppade jag väldigt lite, och då mest på FACE Stockholm som man väl kan säga ligger i mellansegmentet prismässigt. Jag önskade mig ofta presentkort på FACE och på Åhléns City vid jular och födelsedagar, och använde dom för att kunna köpa de lite dyrare basgrejerna som foundation och penslar. Nu när budgeten tillåter lite mer har jag faktiskt inte ändrat mitt köpbeteende i avseende vilka märken jag köper, utan snarare att jag tillåter mig själv att shoppa lite oftare.

Ögonbrynsskugga Brow zings från Benefit, mascara Faux cils från YSL, rouge Face Tint Apricot från Laura Mercier.

Det jag inte klarar mig utan en vanlig vardag är rouge, mascara och ögonbrynsskugga – det är vad som behövs för att ta mig från osynlig till naturligt pigg. Jag skulle rekommendera att köra på magkänslan; och om det är något speciellt du vill ha, som en foundation eller ett dyrare rouge, spara en månad extra så kan du köpa det utan att det gräver ett (lika) stort hål i plånboken.

Ka:
Jag tycker det är roligt med smink, men det är sällan jag sminkar mig särskilt mycket. I min samling har jag satsat på några få, men kanske lite dyrare saker. T ex ett fint rouge från NARS, ögonskugga från MAC och NARS och underlag från Benefit.

Rouge Deep Throat från NARS, ögonskugga Bohemian Gold från NARS, ögonskugga Shale från MAC, primer Dr. Feelgood från Benefit och piggpuder Dandelion från Benefit.

Mitt tips är därför att investera i ett par guldkorn och sen komplettera med budgetalternativ – mascara är ett bra exempel på budget eftersom hållbarheten är kort. Så om du verkligen gillar ögonskuggor, satsa på en fin sådan. Eller om du är rougefantast, go for it. Huvudsaken är att du tycker det är roligt, inte att ha hela badrumsskåpet fullt (om du inte vill förstås!).

5 kommentarer:

  1. ips där tjejer! Jag minns med fasa mina 6 shoppingsnåla universitetsår, men man får ta igen det med råge när man väl börjar jobba sen. Har jag hört...

    SvaraRadera
  2. :D kul att få sin lilla önskan uppfylld här på bloggen. Jag känner mig redan lite mindre förvirrad och inser faktiskt också att jag kommit en bra bit på vägen när det gäller innehållet i badrummsskåpet när jag läser era tips.
    Jag är en sån som sminkat mig i perioder och när jag haft ett uppehåll och ska börja igen blir jag nästan tvungen att köpa allt nytt pga hållbarhet. Den här gången känns det som att jag börjat för att fortsätta och det första jag gjorde var faktiskt att kitta upp mig rätt ordentligt på MUS med allt från rengöring och ansiktskräm, foundation, rouge ett par borstar och lite annat. MUS är ett märke jag alltid gillat och det känns ok att lägga lite pengar på det men det är ändå inte jättedyrt. Nu har jag hunnit skaffa lite fler borstar, några ögonskuggor bla från Isadora, känns bra med budget på färger man är lite osäker på, och från Body Shop - en smart fyraskuggors grej med grundfärgerna som jag vet att jag gillar och som går att blanda.
    Så jag har ju faktiskt en rätt ordentlig grund nu.

    Tack för tipsen
    /Agnes

    SvaraRadera
  3. sublim: haha, jag har också hört talas om detta faktum...

    agnes: vad bra att vi kunde hjälpa till! det låter jättebra att du bunkrat upp med MUS-saker. min första foundation och även borstar köpte jag därifrån - känns som bra grejer, precis som FACE. också jättesmart att testa budgetfärger och fyragrejen från bodyshop. man sparar lite pengar och kommer på vad man gillar. (en av mina första skuggor var faktiskt också en sån fyragrej.) det låter som du har full koll på det hela! :D

    SvaraRadera
  4. Åh, vill bara lämna en kommentar om Faux Cils från YSL. Jag upptäckte den då jag skulle införskaffa lila mascara, deras nr 4 är superfin. Den fungerar verkligen, fransarna blir tjocka och fylliga i ett huj och längre på något konstigt sätt. Jag har redan långa och ganska fylliga fransar, men kan ändå inte motstå den här härliga mascaran. Det är rena lyxen att se den guldiga förpackningen i sminkväskan.
    Sen att den luktar lite sött av något är inte fel, även om det känns konstigt med doftande smink, och på ögonen också...?
    Ikväll har jag precis fått en i svartaste svart också, direkt från Ukraina...:)

    Tack för en rolig och väl uppdaterad blogg annars! /N

    SvaraRadera
  5. N: ja visst är den super! Jag trodde att jag var nöjd med mina Clinique-mascaror jag haft, men när jag provade Faux Cils förstod jag att jag inte borde varit det ;) Jag har faktiskt skrivit ett inlägg om den, här!

    SvaraRadera